Daily Archives: mai 22, 2012

Papucii lui Abu Cassem de Radu Andrei Hora


Am ascultat:

“Părinte, stăpâne! Fie-ți milă de un biet negustor sărman care-și duce zilele de azi pe mâine! Jur când am venit de la baie nu mi-am mai zărit papucii și în locul lor erau acești papuci minunați. Iertare, stăpâne! În orbirea mea netrebnică am crezut pentru o clipă că sunt cadou de la un bun prieten pe care tocmai îl întâlnisem aici mai devreme, iertare, prea-luminate stăpâne, nu-mi tăiați mâna! ”

Un negustor arab zgârcit avea o pereche de papuci cam jerpeliți în picioare. Într-o zi când se duse la baia publică, lăsă papucii la intrare în compania altor papuci. Comparația este inevitabilă și ceilalți papuci încep să râdă de papucii jerpeliți ai lui Abu Cassem. Însă papucii aceștia au și mândrie! Ei sunt convinși că stăpânul lor îi apreciază așa cum sunt și că nu i-ar da nici pe cea mai scumpă pereche de papuci din lume.

În micul sfat al papucilor de la intrare se face un pariu: se vor schimba papucii lui Abu Cassem cu alții mai scumpi și o să vadă toată lumea ce va alege stăpânul lor. Cu uimire și groază constată papucii jerpeliți că Abu Cassem se bucură de noua pereche de papuci și nici gând să îi caute pe cei vechi. În clipa aceea papucii săi decid să se răzbune pe proprietarul lor și să îl invețe minte ce înseamnă să aprecieze o pereche de papuci atat de mândri.

1001 de nopți – Micul cadiu


Am ascultat:

“- Ce vrei să te faci când vei ajunge mare?
– O, aș vrea să devin cadiu dar acesta e un vis prea îndrăzneț, așa spune și mama.
– Pentru tine visul nu e deloc îndrăzneț, ai o minte isteață.”

Într-un oraș din poveștile arabe exista o pricină de judecată între doi oameni, un caz încurcat în care nu existau dovezi decât cuvântul unuia contra celuilalt. Jduecătorul nu știa cum să iasă din impas până când a văzut cum se jucau copiii în praful uliței de-a judecata și micuții judecau exact cazul controversat. Ce-ar fi dacă ar lăsa un copil isteț să judece în locul său? Oare ce ar putea să iasă? Copiii văd lucruri de care adulții nu au habar și privesc totul dintr-o perspectivă mai dezinteresată. Cum se va descurca micul cadiu cu judecata? Rămâne să ascultăm povestea și să aflăm.